Człowiek kontra kosmos – spacery kosmiczne na… selfie cz. 3

W cyklu poświęconym fotografiom wykonywanym podczas spacerów kosmicznych tym razem kolej na… kosmiczne selfie. Można lubić bądź nienawidzić tego typu autoportrety, ale trzeba przyznać, że gdy mowa o takich obrazach realizowanych w przestrzeni kosmicznej, to nie sposób przejść koło nich obojętnie. Zapraszam więc do poznania historii kilku ciekawych selfie wykonywanych przez astronautów i astronautkę.

To już 3 odcinek serii poświęconej interesującym fotografiom wykonanym podczas spacerów kosmicznych. Poniżej znajdziesz pozostałe części artykułów:

Człowiek kontra kosmos – spacery kosmiczne na fotografiach cz.1

Człowiek kontra kosmos – spacery kosmiczne na fotografiach cz. 2

Buzz Aldrin – drugi człowiek na Księżycu lecz pierwszy… z selfie z kosmosu

Autorem pierwszego selife wykonanego podczas spaceru kosmicznego jest Buzz Aldrin, drugi człowiek stąpający po Księżycu. Co ciekawe historia kosmicznego selfie jest związana także z innym członkiem załogi Apollo 11, tj. Michael’em Collinsem. Wykonał on pierwszy tego typu autoportret w pojeździe kosmicznym podczas misji Gemini 10 w 1966 roku. Jednakże miano autora pierwszego selfie wykonanego bezpośrednio w przestrzeni kosmicznej należy się jego koledze z historycznego lotu Apollo.

Buzz Aldrin wykonał pierwsze zdjęcie, które współcześnie można by nazwać selfie w 1966 roku w trakcie spaceru kosmicznego odbytego podczas misji Gemini 12.

Akihiko Hoshide – kosmiczne selfie, które stało się viralem

Trudno jednoznacznie zdefiniować selfie, które generalnie określane jest jako autoportret wykonywany z myślą o publikacji w mediach społecznościowych. W takim kontekście zdjęcie Buzza Aldrina i pierwszych kosmicznych spacerowiczów stanowiły – choć przypominające sefie – klasyczne autoportrety. Natomiast przykładem zdjęcia, które mogło powstawać z zamiarem stworzenia typowego selfie (choć w nietypowych okolicznościach) jest fotografia autorstwa Akihiko Hoshidy, którą zrealizował w trakcie spaceru kosmicznego odbytego 5 sierpnia 2012 roku.

kosmiczne selfie
Akihiko Hoshide podczas spaceru w trakcie misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Po opublikowaniu na Twitterze sefie zdobyło ogromną popularność i było wielokrotnie udostępniane przez internautów. Biorąc pod uwagę świadomość astronauty o potencjalnej sile oddziaływania i zamysł opublikowania zdjęcia w mediach społecznościowych można mówić tu o współczesnym, niezwykle spektakularnym selfie.

Pamiątka z kosmosu – sefie astronautów

Obecnie robienie sobie kosmicznych selfie stało się bardzo popularne wśród astronautów. Powszechną praktyką stało się publikowanie autoportretów z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (w szczególności ze znajdującej się na niej kopuły obserwacyjnej). Jest to także częsty punkt spacerów kosmicznych. Ma on nie tylko na celu zapewnienie niezapomnianej pamiątki z orbity, ale również promowanie działań agencji kosmicznych.

kosmiczne selfie
Selfie Jessica Meir wykonane w panelu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Przykładowo na początku tego roku astronautka Jessica Meir wykonała sobie autoportret… w lustrze. Jako że astronauci nie mają do dyspozycji swoich smartfonów podczas spacerów kosmicznych, swoje autoportrety wykonują użytkowanymi przez NASA lustrzankami Nikona. Jessica Meir tworząc swoje selfie mimowolnie nawiązała więc do ery przedsmartfonowej, gdy selfie były wykonywane w lustrach. Chyba Jessica Meir nieco odczarowała te owiane złą sławą „lustrzane autoportrety”.

Kosmiczne selfie – podsumowanie

Selfie wykonane w przestrzeni kosmicznej pozostaje w sferze marzeń wielu pasjonatów astronomii. Kto wie może w przyszłości, gdy skomercjalizują się loty kosmiczne, stanie się to dostępne szerszemu gronu. Rzecz jasna nie chodzi o zdjęcie, ale możliwość jego wykonania.

Kosmiczne selfie były wykonywane nie tylko na orbicie okołoziemskiej czy okołoksiężycowej. Takowe zdjęcia udało się wykonać także na np. na Marsie lub w głębokiej przestrzeni kosmicznej. W tym wypadku jednak autorem i bohaterem zdjęć była aparatura badawcza. Wrócę jednak do tych autoportretów w kolejnym z artykułów.

Ps. Całkiem przypadkowo gdy pisałem ten tekst zdjęciem dnia w galerii NASA było… kosmiczne selfie!